Ako efektívne inzerovať voľné pracovné miesta
Efektívna inzercia práce vyžaduje strategický prístup, silnú značku zamestnávateľa a jasnú, autentickú komunikáciu.

Zverejniť pracovnú ponuku dnes už nestačí. Ak chcú zamestnávatelia skutočne osloviť kvalitných uchádzačov, musia k inzercii pristupovať strategicky a s dôrazom na cieľovú skupinu. V tomto článku prinášame konkrétne spôsoby ako inzerovať pracovné ponuky efektívne, moderným spôsobom a ako využiť možnosti, ktoré vám pracovný portál Worki prináša.
V prvom rade si musíte uvedomiť, že inzerát je len vrcholom ľadovca. Kvalitná inzercia je výsledkom dobre nastavenej značky zamestnávateľa, jasnej komunikácie a úprimného prístupu. Keďže kandidáti si váš často „preveria“ ešte predtým, ako kliknú v inzeráte na „reagovať“, je potrebné budovať si značku a deklarovať firemné hodnoty ešte pred inzerovaním. Aktívny LinkedIn a firemná kariérna stránka môžu byť začiatkom. Dbajte však aj na pozitívne recenzie a aktivitu nielen na sociálnych sieťach, ale aj v reálnom svete – na konferenciách, workshopoch, otvorených dňoch a pod.
Čo robí inzerát pútavým?
V prvom rade je to jasný a autentický nadpis. Je vhodné osloviť kandidáta ako človeka a nie ako „stroj na úlohy“. Pred zverejnením inzerátu si položte tieto otázky:
- Aká je veková kategória cieľového kandidáta?
- Čo daný typ kandidáta očakáva od zamestnávateľa?
- Aký jazyk, vizuály či platformy sú mu blízke?
V inzeráte použite jasný, výstižný a priateľský tón. Inzerát by mal byť inkluzívny (ak je to možné) – bez rodovo zafarbených výrazov a stereotypov. Ocenia to najmä mladšie generácie. Píšte ho ako pozvánku, nie ako zoznam príkazov a na začiatku povedzte, prečo sa u vás oplatí pracovať. Používajte príklady a konkrétne situácie, čiže napr. nie slovo „komunikatívnosť“, ale: „budeš denne volať s klientmi a riešiť ich zadania“. Celkový rozsah inzerátu by nemal byť dlhý a ideálne je, ak by bol napísaný v odsekoch, kde ľahšie rozčleníte požiadavky.
Férové a transparentné podmienky inzerát zatraktívnia
Je potrebné, aby aj kandidát (z vášho inzerátu) cítil, aký úžitok to prinesie jemu, nielen čo získa firma. Preto sa zamyslite nad slovom férovosť a transparentné podmienky. V tomto prípade ide o konkrétnu ponuku, obsahujúcu všetky potrebné informácie, kontakt a aj transparentné podmienky, najmä čo sa týka mzdy. Férovo nastavená mzda zvyšuje dôveryhodnosť a priťahuje vhodnejších uchádzačov. Je to jeden z hlavných atribútov, podľa ktorého sa buď budú kandidáti o pracovné miesto zaujímať, alebo len plynulo „preskrollujú“ na ďalšiu ponuku práce.
Barometer úspešnosti inzerátu voľného pracovného miesta
Na Worki máte už pri tvorbe inzerátu možnosť využiť tzv. barometer úspešnosti inzerátu. Tento zohľadňuje dostupné informácie o ponuke pracovných síl, o dopyte u iných zamestnávateľov (čiže je zameraný na vašu konkurenciu v regióne). Zohľadňuje aj informácie o nedostatku pracovných síl a konkurencieschopnosti ponúkaných miezd. Na to, aby sa vám zobrazil potrebujete v inzeráte vyplniť: Klasifikáciu zamestnaní (SK ISCO-08); slovenské miesto výkonu práce; pracovný pomer na neurčitý čas a/alebo určitú dobu a mzdu.
Farebné rozpätie vám následne pomôže pri vyhodnotení šancí na jeho obsadenie. Ak nenájdete svoje zamestnanie v zozname SK ISCO-08, môžete sa pokúsiť nájsť alternatívny názov svojej pozície a jeho SK ISCO-08 na stránke: www.hisco.sk. Vzhľadom na to, že vstupné údaje sú za slovenský trh práce, je možné uviesť iba slovenské miesto výkonu práce. Ak je miesto výkonu práce iné, barometer bohužiaľ nebude možné pre váš inzerát použiť.
Ak si neviete rady ako nastaviť (alebo zoptimalizovať) mzdu, aby bola konkurencieschopná, spravodlivá a zároveň motivačná naša „Mzdová mapa“ je pre vás ideálnym riešením. Spracovali sme viac ako 60 miliónov údajov za viac ako 55% zamestnancov v celej krajine a výsledkom sú výstupy, ktoré odrážajú najnovšie zmeny na trhu práce. Je možné si ju kedykoľvek zdarma vyskúšať.
Ikony, ktorými môžete byť odlišný
Pre uchádzačov sa pri každom jednom zverejnenom inzeráte na Worki zobrazujú jedna alebo viaceré ikony, ktoré sú ďalším vodítkom toho, kam si uchádzač vie zaradiť pracovnú ponuku.
Srdiečko je klasickou ikonkou a zobrazí sa uchádzačovi vtedy, keď si pracovnú ponuku uložil.
Blesk znamená, že na ponuku vie reagovať aj bez životopisu. Častokrát je to najmä pri nižšie kvalifikovaných pozíciách vítaná zmena v inzerátoch, pretože sa určite zhodneme na tom, že nie je dôležité, aby manipulačný pracovník alebo pomocná sila v kuchyni musela písať životopis len preto, aby vedela na pracovnú ponuku reagovať. Pre zamestnávateľa sú dôležité skúsenosti a zručnosti na týchto pozíciách a nie fakt, či má doma uchádzač počítať a vie si na takúto pracovnú pozíciu vytvoriť životopis.
Promočná čiapka signalizuje, že je to pracovná ponuka vhodná aj pre študentov/absolventov. Často ide o stáže, brigády, alebo aj prácu na skrátený pracovný úväzok.
Euro predstavuje využitie barometra úspešnosti inzerátu v prípade, že šípka bude smerovať od zelenej do oranžovej časti spektra. Pre uchádzača je to signál, že mzda je férová a konkurencieschopná.
Hviezdička indikuje overeného zamestnávateľa, t.j. takého, kto má v konte v časti „Údaje o spoločnosti“ nahrané logo. Logo v tomto prípade je možné vnímať aj ako vizuálny prvok a vie na prvý pohľad odlíšiť zoznam inzerovaných miest viacerých spoločností.
Poslednou ikonou je Palec hore, čo značí že ponuka voľného pracovného miesta je skontrolovaná tímom Worki a spĺňa štandardy toho, čo by mal inzerát obsahovať.
Úspešná inzercia musí byť multikanálová
Inzerovať voľné pracovné miesto na pracovných portáloch je jednou z možností. Dobrou stratégiou je však kombinácia kanálov. Využívajte preto aj sociálne siete, web firmy, interné odporúčania, newslettre a pod. Pasívnych kandidátov tiež môžete osloviť atraktívnym obsahom vlastného blogu na firemnej stránke, employer brandingom na sociálnych sieťach, alebo reklamou s presným zacielením. Ak si neviete rady, môžete sa na nás obrátiť ([email protected]) a my vám pripravíme kampane na mieru. Ku každému inzerátu pristupujte starostlivo. Ne/vedomky odráža vašu značku, firemnú kultúru a kvalitu. Ukážte kým ste, aby ste mohli prilákať tých pravých. Pracovná ponuka, ktorá zaujme je polovicou úspechu. Ak reagujú iba tí nesprávni uchádzači, zmeňte spôsob, akým sa im prihovárate. Slová predávajú a vy sa nimi chcete trafiť nielen do očí ale aj do srdca toho správneho kandidáta/kandidátov.