Zamestnávatelia
Lesezeit 04:16
Zamestnávatelia
Kategorie:
Zamestnávatelia

Mikromanažment vs. autonómia: Kde je hranica efektívneho vedenia?

Efektívne vedenie tímu je rovnováha medzi kontrolou a dôverou, prispôsobená potrebám ľudí, situácii a cieľom.

Vedenie tímu je balansovaním medzi kontrolou a dôverou. Manažérske prístupy sa pohybujú medzi dvoma pólmi – mikromanažmentom a autonómiou. Kde sa však nachádza ideálna hranica, pri ktorej tím funguje efektívne a motivovane?

Čo je to mikromanažment?

Mikromanažment je štýl riadenia, pri ktorom vedúci pracovník neustále sleduje, kontroluje a nadmerne zasahuje do detailov práce svojich podriadených (namiesto strategického vedenia). Neumožňuje samostatné rozhodovanie zamestnancov a často sú pri ňom zadržiavané informácie a poverenia. Od zamestnancov manažér vyžaduje časté reporty a stále koriguje ich prácu. Hoci cieľom môže byť snaha o „kvalitný výstup“, nežiadúcim výsledkom často býva frustrácia, demotivácia a zníženie dôvery v tíme. Neslávne sú aj byrokratické procesy, silné hierarchické štruktúry a chaos v prioritách.

Extrémny dohľad nad zamestnancami sa môže prejaviť aj napríklad zákazom práce z domu, prísnym sledovaním produktivity a mikroriadením projektov. Dôsledkom potom býva klesajúca morálka a stagnácia inovácií. Dlhodobý mikromanažment vedie k vyhoreniu zamestnancov a k strate talentov.

Čo znamená autonómia v práci?

Autonómia je opakom mikromanažmentu. Znamená dôveru v schopnosti zamestnancov, podporu samostatnosti a umožnenie vlastného rozhodovania v rámci jasných cieľov. Manažér pri tomto prístupe definuje základné očakávania a ciele. Na jednej strane vytvára priestor na kreativitu a na strane druhej na prebratie zodpovednosti. Pri práci zamestnancom poskytuje aktívnu podporu, ale nezasahuje do detailov. Autonómia podporuje internú motiváciu, rozvoj kompetencií a lojalitu. Zároveň však vyžaduje dôveru, kvalitnú komunikáciu a správne nastavené hranice.

Najčastejšie chyby manažérov pri vedení tímu

Častou chybou býva to, že manažér prepadne jednému extrému. Môže sa stať, že nevie rozlíšiť, kedy treba usmerňovať a kedy nechať priestor. Taktiež sa opakovane nepoučí zo spätnej väzby a neprispôsobí svoj štýl zamestnancom. Tu by sme radi upozornili na fakt, že jednotný prístup vedenia pre všetkých nefunguje rovnako a je potrebné viesť tím podľa potrieb jednotlivých zamestnancov.

Ak manažér nemá dostatok dôvery v zručnosti a vedomosti svojho tímu, zavedie pravdepodobne mikromanažment. Ak nevyjadrí jasné očakávania a ciele, bude to viesť k chaosu a prílišná autonómia bude v tomto prípade nevhodnou voľbou.

Ako sa naučiť efektívne viesť tím?

Kľúčové je flexibilné vedenie, ktoré sa prispôsobuje úrovni skúseností, motivácii a situácii. Manažéri by si mali osvojiť situačné líderstvo a následne rozlišovať medzi usmerňovaním, koučovaním, podporou a delegovaním. Ideálne je viesť svoj tím cez ciele, nie cez úlohy, lebo dôležitejší je vždy výsledok než cesta. Cez konzistentnosť, otvorenosť a férový prístup je možné „pestovať“ dôveru a vytvoriť kultúru spätnej väzby, pretože tá koniec koncov rozvíja celkový výkon.

Komu vyhovuje mikromanažment a komu autonómia?

Každý zamestnanec má iné potreby. Efektívny manažér vie prispôsobiť štýl podľa profilu jednotlivca. Napríklad začiatočník (nováčik) potrebuje jasné pokyny a častú spätnú väzbu. Vyhovujúcim štýlom by teda mohlo byť viac mikro/vedenia. Skúsený, motivovaný zamestnanec už môže dostať väčšiu autonómiu, pretože sa predpokladá, že bude vedieť samostatne pracovať a plniť stanovené ciele a manažér mu môže dôverovať.

Sebavedomý, tvorivý typ zamestnanca určite potrebuje autonómiu s dostatočným priestorom, kde manažér bude podporovať jeho nápady a zasahovať iba minimálne. Neistý zamestnanec (v hociktorej fáze pracovného života) zase uprednostní koučovanie, povzbudenie a vyvážené vedenie.

Rozdiel medzi mikromanažmentom a autonómiou nie je čiernobiely. Úspešné vedenie tímu je o schopnosti nájsť rovnováhu – podľa ľudí, situácie a cieľov. Tam, kde je dôvera a jasná komunikácia, môže autonómia kvitnúť. Tam, kde chýbajú základy, môže byť dočasne efektívnejšie detailné vedenie. Skutočné líderstvo však nespočíva v kontrole, ale v rozvoji ľudí.

Riadiť totižto neznamená viesť, ale držať za ruku. A autonómia nie je anarchia – je to dôvera s hranicami. Efektívne vedenie je potom rovnováha medzi kontrolou a dôverou a viesť znamená aj vedieť, kedy ustúpiť. Dobrý manažér pozná, kedy je potrebné zasiahnuť a kedy je treba nechať „rásť“.

A ako to máte v práci vy…..?